Projekt detalji
Napredne metode proizvodnje i transporta zelenog vodika
- Akronim
- H2LAB
- Voditelj projekta
- Ankica Kovač
- Financiranje
- HRZZ - Croatian Science Foundation
- Ukupni budžet
- 1.815.112,86 HRK
- FSB udio
- 1.815.112,86 HRK
- Internacionalan
- Da
- Početak - Kraj
- 2021. - 2026.
- Sažetak
- U zadnje vrijeme neki poznati znanstvenici u području klimatskih promjena izražavaju svoju duboku zabrinutost, pa čak i svojevrsnu apatičnost, kada je u pitanju mogućnost ljudske rase da ih preživi. Porast koncentracije CO2 u atmosferi uzrokuje globalno zagrijavanje mora, kopna i atmosfere. Do sada, nezabilježen skok koncentracije CO2 u atmosferi započinje negdje 1850. g. kada je koncentracija iznosila oko 285 ppm, 2014. g. prerasta granicu od 400 ppm CO2, a danas, u trenutku pisanja ovog projektnog prijedloga, iznosi već oko 414 ppm. Dakle, zahtjeva se drastični prijelaz na OIE i vodik prije 2035. godine ako se želi zadržati globalno zagrijavanje ispod 2 °C u odnosu na predindustrijsko doba. Razvoj i komercijalizacija jeftinog uređaja koji bi mogao osigurati vodik korištenjem OIE znatno bi ubrzao napuštanje energetskih tehnologija zasnovanih na fosilnim gorivima koji danas čine osnovu energetskih sustava. Proizvodnja vodika putem elektrolize vode korištenjem čiste električne energije iz OIE zadnjih godina dolazi u prvi plan. Zato je izuzetno važno povećati učinkovitost postojećih procesa i elektrolizatora, te pojednostavljenjem konstrukcije i uvođenjem novih materijala pojeftiniti investicijsku vrijednost sustava i cijenu njegovog održavanja. Hipoteza H2LAB-a je da za transport tako proizvedenog vodika mogu poslužiti postojeći plinovodi na način da se 10-12% vodika miješa na ulazu u cjevovod i nakon transporta mješavine, na izlazu se mogu taj plin i vodik razdvojiti pomoću specijalnih membrana koje su propusne samo za vodik. Na ulazu se plin i vodik miješaju u zadanim količinama, na izlazu se eksperimentira s armaturom u kojoj je glavni dio membrana. Metode koje će se koristiti su eksperimentalne i metode simulacije. Metode simulacije uključuju simulacijske pakete CFD OpenFOAM, Fluent, modeFrontier i MATLAB/Simulink. Projekt će rezultirati novim teorijskim i praktičnim spoznajama o sinergijskim efektima unutar elektrolizatora i transporta vodika.
- Partneri
- Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
- Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Sveučilište u Splitu, Hrvatska